Kockázatértékelés

Jogos a kérdés: Mi is az a „KOCKÁZATÉRTÉKELÉS / KOCKÁZATELEMZÉS”? Egyáltalán… szükségem van nekem erre?

A munkáltatóknak minden munkahelyen általános kötelességük, hogy a munka minden fázisában biztosítsák a munkavállalók biztonságát és egészségét. A kockázatértékelés elvégzésének célja, hogy lehetővé tegye a munkáltatók számára a munkavállalók biztonságának és egészségének védelméhez szükséges intézkedések megtételét. Ezek az intézkedések a következők:

  • a munkahelyi kockázatok megelőzése;
  • a munkavállalók tájékoztatása;
  • a munkavállalók képzése;
  • a szükséges intézkedések végrehajtását szolgáló szervezet és eszközök biztosítása.

A kockázatértékelés a sikeres munkavédelmi irányítás alapja, valamint a munkavégzéssel összefüggő balesetek és a foglalkozási megbetegedések csökkentésének kulcsa. Hol találjuk azt, hogy a kockázatértékelés kötelező? A munkavédelmi törvény 54-es §-a mondja ki, hogy a munkáltató köteles minőségileg és mennyiségileg értékelni a kockázatokat.

Tehát, mi a teendőnk, mint munkáltató a kockázatértékeléssel kapcsolatban? Mivel a kockázatértékelés munkabiztonsági szaktevékenység, amennyiben nincs munkavédelmi szakemberük a cégnél, külsős szakcéggel kell a kockázatértékelést elvégeztetnünk.

Kit terhel a kockázatértékelés felelőssége?

A felelősség mindig a munkáltatót, a munkáltatói jogkör gyakorlót terheli.

Akkor is, ha azt elkészíttette, de az elkészült kockázatértékelés nem megfelelően lett kidolgozva. Figyelem! Ha feltűnően olcsó egy kockázatértékelés, valószínűleg nem is megfelelő, így ezért a munkáltató vagy bírságot fizet egy ellenőrzéskor, vagy egy súlyos munkabaleset bekövetkeztekor több millió forintja fogja bánni.

Javaslom Önnek, hogy lehetőleg komoly, megfelelő szakmai múlttal, tapasztalattal rendelkező vállalkozóval végeztesse el a kockázatértékelését. Mit kell a kockázatértékelés során vizsgálni? Minden a cégüknél használt technológiát, gépet, munkaeszközt, veszélyes anyagot!

Tudja Ön, hogy a cégeknek rendelkeznie kell kockázatértékeléssel?

„ A munkavédelmi törvény előírja, hogy minden munkáltató köteles minőségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg is értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat. Az értékelés az alapja a veszélyek, balesetek megelőzésének, ehhez viszont előzetesen el kell végezni a kockázatok felmérését, azok értékelését. Mivel a foglalkoztatónak kell bizonyítania, hogy mindent megtett a munkahelyi kockázatok csökkentése érdekében, a kockázatértékelést megfelelően dokumentálni is kell.”

A hatályos törvényi előírás szerint a munkáltatónak az alább meghatározott esetekben és gyakorisággal szükséges a kockázatértékelés elkészítése:

  • a tevékenység megkezdése előtt,
  • ezt követően minden indokolt esetben (technológia, munkaeszköz, tevékenység, munkavégzés módjának megváltozása,) de legalább 3 évente,
  • soron kívül akkor kell, ha az előbb felsoroltakkal összefüggésben munkabaleset, fokozott expozíció, foglalkozási megbetegedés következett be.

Eltérő gyakorisággal:

  • biológiai tényezők hatásának, rezgés expozíciónak kitett munkavállalók esetében 1 évente
  • foglalkozási eredetű rákkeltő anyagokkal exponált munkavállalók esetében 2 évente

A kockázatértékelésben azonosítani kell a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat, különös tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és keverékekre, a munkavállalókat érő terhelésekre, valamint a munkahelyek kialakítására.

Érdeklődjön most! Kérjen ajánlatot a megadott E-mail címen!

Kiss László József
egyéni vállalkozó,
okleveles vegyészmérnök
Munka-, tűzvédelmi szolgáltató
Székhely: 9400 Sopron, Lomb u. 8.
Mobil: +36-20-9276-998
E-mail: klj.sopron@gmail.com